9. nädala kodutöö

Lugedes erinevate juhirollide nimetusi ning kirjeldusi, siis tekitas küsimuse treeneri ja mentori rollid, mis ei tundu üksteisest erinevad olevat. Kuidas antud juhul erinevaid juhtimise stiile eristada? Definitsiooni järgi on õpetaja keegi, kes jagab oma teadmisi, kogemusi, et aidata kellelgi arendada ja kasvada ning treener on keegi, kes pakub juhendamist, et aidata kellelgi jõuda oma eesmärkideni ja aitab neil kasutada kogu oma potentsiaali. Aga kas siis treener ei jaga oma teadmisi ning õpetaja ei juhenda? Otsustasin vestelda antud eriala esindajaga, kes on lõpetanud ka infotehnoloogia juhtimise eriala õpingud. Allpool on võimalik lugeda kokkuvõtet.

Kes on IT-juht? 

IT-juhti on võimalik defineerida kahte moodi: üks on juht klassikalises mõttes ja see teine juht on hästi tehniline, kes aitab välja otsida ja pakkuda klientidele konkreetsed IT-lahendused. IT-juhi ainus erinevus klassikalises mõistes on võib-olla IT-protsesside tundmine ja antud maailma tundmine. Samuti peetakse IT-juhti IT ja äri vahelüliks, aga tegelikult on selle jaoks tänapäeval juba teised rollid, näiteks tooteomanikud IT poolel ning teenusejuhid äripoolel. Ehk IT-juhtimine läheb ka järjest rohkem inimese juhtimiseks, sest kogu maailm liigub inimese kesksemaks. Eriti veel ajal, kus inimesed on sunnitud olema kodukontoris ning meeskonna tunnetust tuleb üldse hakkata virtuaalselt kasvatama. 

Juhtide värbamisel otsitakse rohkem inimeste inimest, sest inimeste taju ja enda juhiteadlikust on hoopis keerulisem õpetada, kui on õpetada äriprotsesse või arendusprotsesse ning nende omavahelist kokku käimist. Räägitakse rohkem vabaduse andmisest juhi poolt ning valikuvõimaluse andmisest. Ehk juht annab eemärgi, mida ta toetab struktuuri ja protsessidega, aga inimestele antakse õigus otsustada, kuidas nad teevad asju. Kui IT-juht on otse vastu arendajaid, analüütikuid, arhitekte, peab ta leidma kuldse kesktee, mis arendustiim räägib ja mis on äri soov. Aga ka kas arendustiim oskab mõelda lihtsamini, kui nad tegelikult tahaksid. Ehk siis IT ärist peab aru saaama, et äri asi ära lahendada, aga äri IT-st ei pea väga palju aru saama, et see asi tellida. 

Kui sisuline IT-juht peaks olemas? 

Täna võib kohata turul, et meeskonnale otsitakse juhti, kellel endal peab olemas olema hands-on kogemus sarnases valdkonnas. See on pigem midagi, mida viljelevad start-up firmad, küpsemad organisatsioonid vähem, sest üha enam saadatakse aru, et juhtimine on rohkem inimese keskne kui sisu keskne. Inimesi pigem segab juht, kes oskab teha nende tööd. Üldiselt kui inimesed oskavad midagi teha, siis arvatakse, et nende viis selleks on ainuõige ning ei aktsepteerita sageli, kuidas on teised otsustanud asja teha ning see on ikkagi hästi tehtud. Ilmselt on inimesi, kes suudavad ennast distantseerida, et inimesed võivad teha teistmoodi asja, mida ise osatakse ja see on ka hästi ja ei sekkuta. Aga päris paljud juhid ikkagi sekkuva. Ühesõnaga, nad tegelikult segavad teinekord tööd. Ehk IT-juhil võikski olla pigem hästi strateegiline vaade, et mida tähendab IT- juhtimine.

Teiseks on tööturg, et praegu seis on see, et IT riigis konkureerib oma tööjõuga suurte välisettevõttega, sest remote work on nüüd veel rohkem tuld saanud. Ja vähe sellest, enne seda olid juba harud tekkinud Eestisse, siin päris mitmeid välismaised suuri firmasid. Tööturg on juba nii lai, et sama arendaja siin Eesti turul maailmale avatud, sellepärast peab olema palju inimese kesksem kui selle tehnoloogia kesksem. IT-juht pea  keskenduma sellele et tal on inimesed, kes oskavad hea tehnoloogia kohale tuua ja ära teha, ja IT-juht peab oskama inimsei hoida või saada. See on kõige suurem väljakutse IT-juhtidele täna üldse.

Mis on erinevus treeneri ja mentori juhirollil?  

Klassikalises mõistes vaadates treeneri ja mentori, siis kõige suurem erinevus on see, et treener ei anna vastuseid inimesele. Treeneri eesmärk on küsida inimese käest: "Mis sa arvad? Mis juhtub, kui sa nii teed? Mis juhtub, kui sa seda ei tee? Mis sa arvad, mis oleks siin kõige parem variant?" ja treener ei ütle vastuseid ette. Mentor on see, kes jagab inimestega enda kogemust. Mentor ütlebki: " Ma teeksin seda nii, kui peaksin seda tegema. Praktikad on sellised, praktikad räägivad nii." ning mentor annabki juhiseid inimesele ja konkreetseid lahendusi. Treener ei annaks kindlasti vastuseid.

Milline juht oled sina?

"Ja kui küsida nüüd minu käest, milline juht mina olen, siis mina tahaks olla rohkem treener kui mentor. Aga ma kipun olema arvamuse avaldaja ning mul on hästi keeruline mitte kaasa mõelda. Ma olen hingelt rohkem meeskonna mängija, kes arutleb asjade üle. Räägin kaasa kasvõi selleks, et inimestel tekiks võimalus vastupidi mõelda või mitte nõustuda ja hakkaks mõte üldse jooksma. Ma tahan endas arendada seda treeneri juhtivat stiili, aga ma kipun olema selline kaasamõtleja ja arvaja.

Aga kui ma mõtlen veel kui juhina, siis pigem olen kindlasti selline muudatuste juht. Selline inimene, kes taipab või tahaks kaasata inimesi rohkem protsessidesse, kui me teame, et need peavad kuhugi liikuma ja nad saaksid ise otsustada, milliseks see muutub ja olla sellega kogu aeg kaasas. See pole selline, et muudatused on harva ja siis tundub see suur määramatus, suur stress inimestele. Pigem on see midagi, et kogu aeg toimub pisikesi muudatusi, mis on hästi selged, miks need toimuvad, et inimesed saaksid ise olla kaasas ja kaasa rääkida, kuidas need toimuvad, et need teevad alati midagi paremaks ja ka vastupidi. Kui selgub, et midagi ei läinud paremaks, siis olla julge muutma seda taaskord. Peab ka valmis oma otsuseid muutma ja ümber sihtima, et kui tundub see üks suund, mis me arvasime, et jookseb, ei jookse."


Comments

Popular posts from this blog

10. nädala kodutöö

11. nädala koduöö

14. nädala kodutöö